11 en 12 juni Newport

13 juni 2018 - Newport, Rhode Island, Verenigde Staten

Newport. Gisteren na aankomst het plaatsje verkend. Een soort mini Saint Tropez. Bijzondere winkels. Een mooi haven gebied en flanerende mensen. Vandaag de mansions (zomer huizen van de zeer rijken) bekeken. De Vanderbilts de Astors en nog meer voor ons onbekende namen verbleven hier zomerdag. Een aantal huizen is gesloopt, een aantal zijn nog gewoon prive bezit en een aantal zijn nu opengesteld voor publiek. Achter alle huizen om ligt een mooi wandelpad. Met aan de ene kant de Atlantische Oceaan en aan de andere kant de enorme achtertuinen. Wij hebben de klif wandeling gemaakt en 4 huizen bekeken. Daar ben je de hele dag zoet mee. Deze zomer optrekjes maken een hutje van paleis 't Loo. Wij hebben de Elms bekeken. Voormalig bezit van een kolen handelaar. The Breakers van de fam. Vanderbilt. Zij werden rijk van de New Yorkse spoorwegen. Rosecliff. Door de eigenaren geschonken aan de organisatie die deze huizen beheerd en Marble House. Ook eigendom van een nazaat van de Vanderbilts. Deze dame was een groot voorvechter van het vrouwen kiesrecht. De glorietijd van al deze gezinnen en hun huizen was van halverwege de negentiende eeuw tot 75 jaar later. Ook de Klif wandeling was zeer de moeite waard.

1. Hanny Schepers:
    13 juni 2018
    leuke huisjes daar zie je elkaar eens als je elkaar tegen komt.
    prachtige reis
    tante hanny